Spinazie een echte superfood!

Dat wortels goed voor je ogen zijn wisten we, maar wist je dat ook spinazie je zicht een handje kan helpen? Spinazie bevat namelijk luteïne en dit pigment zorgt voor de bescherming van het netvlies. Doordat je lichaam dit pigment niet zelf kan aanmaken, kan alleen voeding hierbij een rol spelen. Zo ook spinazie! 

Een tweede gezondheidsvoordeel van spinazie, is dat deze groente het hart gezond houdt. De antioxidant luteïne vermindert onder andere ontstekingen in de aders en de slagaders. De vitamine K in deze groente, helpt voor de opbouw van gezonde en sterke botten. Dit betekent ook dat het zwakke botten helpt voorkomen. Tevens helpt ook de calcium en de magnesium in spinazie voor het sterk houden van de botten.

 

Wist je dat rauwe spinazie een van de meest voedingsrijke levensmiddelen is? Het zit vol foliumzuur, vitamine A, kalium, calcium, fosfor, zink, koper, magnesium, vitamine C en ijzer. Rauwe spinazie is daarom ook echt een superfood te noemen. Deze groente kan ook in een gezond dieet gegeten worden, want het is laag in calorieën!  Voor wie niet graag veel koolhydraten binnenkrijgt, is spinazie de uitkomst. Het grootste deel van de koolhydraten in spinazie bestaat namelijk uit vezels. Spinazie kan op verschillende manieren gegeten worden, namelijk: rauw, gekookt of gestoomd. 

 

Deze superfood zit vol antioxidanten hierdoor vermindert spinazie oxidatieve stress. De antioxidanten in spinazie bestrijden ook het ouder worden en verminderen het risico op kanker en diabetes. De grote hoeveelheden nitraten in spinazie helpen bij het reguleren van de bloeddruk. Dit zorgt voor een betere gezondheid van het hart en vermindert de kans op hardaandoeningen.