Rode biet

Rode bietjes, je vindt ze heerlijk of je vindt ze verschrikkelijk. Ik behoor gelukkig bij de eerste groep. Want bieten zijn super gezond en daarom absoluut een aanrader. Maar waarom zijn ze zo gezond en wat doet het met je gezondheid? Je vindt alle voordelen van rode bietjes hieronder!

Rode bieten zijn familie van de suikerbiet. Maar rode bieten zijn juist laag in calorieën. Het is een soort wortel, die ooit blank was en later de beroemde (en beruchte) rode kleur kreeg.

Bieten zijn echt super gezond! Het mag echt een superfood of powerfood genoemd worden. Bovendien komen ze gewoon uit Nederland, dus veel beter voor het milieu dan groenten die we laten invliegen.

Voedingswaarde rode bieten.
100 gram bieten bevat 43kcal en zeer weinig vet (o,2 gram).
100 gram bieten bestaat uit 10 gram koolhydraten, 2,8 gram vezels en 1,6 gram eiwitten.
Bieten bevatten wel suikers, 7 gram per 100 gram, maar die hebben weinig effect op je suikerspiegel.
Verder bevatten bieten ook veel water.

Rode bieten bevatten vooral de vitamines C en foliumzuur.
Daarnaast bevatten rode bieten veel mineralen zoals mangaan, ijzer, koper, kalium en magnesium.
Betanine en betalaïne geven de bieten de rode kleur (fytonutriënten). Dit zijn zeer krachtige antioxidanten en werken veel beter dan antioxidanten “uit een potje” (supplementen).