Quinoa is een superfood. Dat heeft alles te maken met de voedingswaarden en stoffen. Overigens is quinoa – net als rijst – glutenvrij. Rijst, een graansoort, bevat namelijk behoorlijk wat snelle koolhydraten; 100 gram rijst bevat 28,17 gram koolhydraten. Quinoa, een zaadsoort, bevat 21,3 gram koolhydraten.

In vergelijking met rijst bevat quinoa een stuk meer langzame koolhydraten, dat zorgt  voor een minder snelle stijging van de bloedsuikerspiegel. Dat is gunstig want dat voorkomt dat je een after diner dip krijgt en dat je daarna niet wéér een craving krijgt naar een sugar peak.

Voor wie wilt afvallen of diabetes heeft, kan dat laatste doorslaggevend zijn om te kiezen voor rijst in plaats van quinoa. De stijging van je bloedsuikerspiegel heeft namelijk impact op je vetverbranding.

Quinoa bevat over het algemeen meer voedingsstoffen dan (witte) rijst. Zo zitten in quinoa meer gezonde antioxidanten, deze bestrijden de schadelijke vrije radicalen in je lichaam en helpt het pseudo-graan je cellen gezond te houden. Rijst is daar niet toe in staat, en dat maakt quinoa (weer) een gezondere optie.

Mensen krijgen met het tegenwoordige dieet al gauw te weinig voedingsstoffen binnen. Dat geldt vooral voor sommige mineralen, met name magnesium, kalium, zink en (voor vrouwen) ijzer. Quinoa bevat interessant genoeg juist veel van al deze 4 mineralen. Vooral het magnesiumgehalte is hoog; een cup (185 gram) bevat ongeveer 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Quinoa is ook behoorlijk rijk aan oxalaten, die de absorptie van calcium kunnen verminderen en problemen bij bepaalde mensen kunnen veroorzaken zoals steeds terugkerende nierstenen