Eerst een paar weetjes over olijven

  • Olijven zijn eigenlijk een fruitsoort.
  • Ze groeiden 6000 jaar geleden in Zuid-Azië en werden daarna verspreid naar andere landen in het Mediterrane bekken.
  • Olijven groeiden rond 3000 voor Christus ook op Kreta, en ze zijn zelfs gevonden in Egyptische graven uit het jaar 2000 voor Christus.
  • Een paar honderd jaar geleden maakten Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Japan, Nieuw-Zeeland en Australië kennis met olijven.

Olijven zijn kleine vruchten die aan de olijfboom groeien (Olea europaea). Ze behoren tot de familie van de steenvruchten, waartoe ook mango’s, kersen, perziken, amandelen en pistachenootjes behoren. Ze bevatten zeer veel vitamine E en andere krachtige antioxidanten.

Olijven bevatten tussen de 115 en 145 calorieën per 100 gram, ofwel ongeveer 59 calorieën voor 10 olijven (ervan uitgaand dat een gemiddelde olijf 4 gram weegt). Ze bestaan voor 75-80% uit water, 11-15% vetten, 4-6% koolhydraten en een kleine hoeveelheid eiwitten.

Daarnaast zijn olijven zijn een goede bron van verschillende vitamines en mineralen, waarvan sommige tijdens de bewerking worden toegevoegd.

  • Vitamine E: Vetrijke plantaardige voeding zoals olijven bevat meestal een grote hoeveelheid van deze krachtige antioxidant.
  • IJzer: Zwarte olijven zijn een goede bron van ijzer, belangrijk voor het vervoer van zuurstof naar de rode bloedcellen.
  • Koper: Dit essentiële mineraal komen veel mensen met een westers dieet tekort. Kopergebrek kan het risico op hartziektes vergroten.
  • Calcium: Het meest voorkomende mineraal in het lichaam. Het is essentieel voor de bot-, spier- en zenuwfunctie.
  • Natrium: De meeste olijven bevatten veel natrium, omdat ze in brak of zout water worden verpakt.

Olijven bevatten veel antioxidanten, waaronder hydroxytyrosol. Deze stof draagt bij aan het verdunnen van het bloed, wat de kans op een bloedprop kan helpen verkleinen

 

Deze kleine vruchtjes zijn rijk aan onverzadigd vet dat ook wel oliezuur wordt genoemd. Uit onderzoek is gebleken dat oliezuur de bloeddruk kan helpen verlagen, wat de gezondheid van het hart bevordert.

Er zijn bovendien aanwijzingen dat de gezonde vetten in olijven kunnen bijdragen aan een gezond cholesterolgehalte. Zwarte olijven kunnen daarnaast helpen voorkomen dat cholesterol oxideert. Dit laatste is belangrijk om het bloed goed te laten stromen

 

Rode bloedcellen hebben ijzer nodig om zuurstof in het bloed te vervoeren. Een tekort aan ijzer kan veel gevolgen hebben voor je gezondheid. Je kunt je hierdoor bijvoorbeeld erg vermoeid voelen. Het eten van olijven draagt bij aan voldoende ijzer in je lichaam.

 

Olijven bevatten verschillende stoffen die een gunstige werking hebben op onze gewrichten. Denk aan oliezuur en fenolen. Beide stoffen zijn onderzocht, en daaruit is gebleken dat ze ontstekingsremmende effecten kunnen hebben. Ook zijn er aanwijzingen dat fenolen kraakbeen- en botafbraak kunnen helpen verminderen.

Er zijn zelfs onderzoeken die aantonen dat het eten van olijven bescherming kan bieden tegen reumatoïde artritis.