Aubergine is een groente die over de hele wereld bekend is. Niet alleen vanwege de vele manieren waarop aubergines in de keuken kunnen worden gebruikt, maar ook omdat ze een hoge concentratie aan voedingsstoffen bevatten. Dat is alvast een eerste reden om meer aubergine te eten!

De aubergine is een veelzijdige groente die behoort tot de familie van de nachtschadeplanten. Naast een heerlijke smaak heeft de groente ook nog eens veel voordelen voor je gezondheid. We hebben wat facts op een rijtje gezet!

 

 

De aubergine is goed voor je gewicht. Deze groente levert veel voedingstoffen en slechts weinig calorieën.  Ideaal als je streeft naar een gezond gewicht en een goede gezondheid. Op deze manier krijg je namelijk niet meer energie binnen dan je lichaam nodig heeft, maar wel veel vezels, vitamines en mineralen. 

 

Zo krijg je met 100 gram aubergine ruim 3 gram vezels binnen. Daarnaast bevat de groente behoorlijk wat vitamine C, K, B6, folaat dit is de natuurlijke vorm van foliumzuur, mangaan en kalium. Ook kleine hoeveelheden magnesium, koper en vitamine B3 vind je in aubergine

 

Naast vitamine C bevat aubergine nog andere krachtige antioxidanten: anthocyaninen. Deze stoffen geven de groente zijn dieppaarse kleur en helpen onze cellen tegen schadelijke vrije radicalen te beschermen.

 

Doordat de aubergine rijk is aan solasodine rhamnosyl glycosiden (SRG’s) is er onderzocht dat deze stoffen kunnen helpen om cellen op te ruimen die zich anders gedragen dan de bedoeling is. Onderzoekers komen steeds meer te weten over de gezondheidsvoordelen van aubergine maar eigenlijk worden aubergines al duizenden jaren over de hele wereld als onderdeel van een gezond, traditioneel Midden-Oosters en mediterraan dieet gebruikt. Tegenwoordig wordt het vaak gegeten in landen zoals Frankrijk, Italië, Australië, Israël, Egypte, de Verenigde Staten en nog veel meer landen.